søndag den 11. november 2012

Chokoladefremstilling

I dag har jeg været til chokoladefremstilling hos Vibeke og Leif, der har Egens Overgaard. Jeg var så heldig at komme med på en tidligere kollegas hold, da de havde fået et afbud. Her er lidt billeder fra processen.

Deres forholdsvis nyindkøbte maskine, som konstant sprøjter den flydende chokolade ud. Først fyldes formen, herefter rystes den først i ca. 5 sek. med chokoladen i, derefter vendes formen rundt og rystes yderligere ca. 3 sek. Så skrabes den overskydende chokolade af, og formen kommes i køleskabet, efter ca. 5 - 10 min. er den klar til at blive fyldt. Der var 2 maskiner med henholdsvis lys og mørk chokolade.

 Der var 2 kasser fyldt med alverdens forme, så det var bare med at gå i krig.

 Der bliver arbejdet med at fylde i chokoladerne.

Det er så dagens produktion fra min hånd, lidt over 2,7 kg, så nu er vi klar til julen, vi kan vist godt springe konfektproduktionen over i år:-). Eneste problem er, at det er svært at huske, hvilket fyld der kom i de forskellige chokolader. Og så skulle jeg nok have lavet nogle i ren chokolade til ungerne, det må jeg gøre til næste år;-).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar