torsdag den 13. december 2012

Brunkager

Da jeg fandt ud af, at jeg skulle opereres i hånden i starten af december, fik jeg lige pludselig meget travlt med at få bagt småkagerne til jul. Jeg plejer at lave en del forskellige, men i år laver jeg lidt mindre pga. min hånd.

Opskriften på brunkager stammer fra Dr. Oetker, dog putter jeg lidt flere mandler i og udskifter den syltede appelsinskal med rigtigt appelsinskal.



Brunkager:

1½ tsk. Potaske
½ dl vand
250 g smør
200 g sirup
200 g sukker
1 pose Dr. Oetker Brunkagekrydderi
500 g hvedemel
75 g smuttede hakkede mandler
Revet skal af 1 appelsin

Potasken opløses i vandet. Smør, sirup og sukker koges op og den opløste potaske røres i. Sukkermassen afkøles til den er lunken. Brunkagekrydderi, mel, mandler og appelsinskal blandes og røres sammen med sukkermassen. Ælt dejen godt igennem og tril den til ruller (ca. 4 cm i diameter). Læg dejrullerne i køleskabet i et døgn. Skær dejen i tynde skiver og bag småkagerne i 8-10 min ved 180 grader alm varme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar