torsdag den 20. december 2012

Superkager

Disse kager smagte jeg for første gang for 3 år siden, dengang jeg gik i mødregruppe en gang om ugen. Det var en af de andre tøser, der havde lavet dem, og vi andre skulle alle have opskriften med hjem. Det er stort set den eneste konfekt jeg laver nu, da der ikke er andre end mig, der kan lide marcipan her i huset. Godt nok er jeg ikke vild med nougat, men lige i den her kombination er det rigtigt lækkert.

Superkager ca. 50 stk.

500 g marcipan
200 g finthakkede nødder/mandler
300 g sukker
4-6 æggehvider

200 g nougat
300 chokolade (mørk)

Marcipan, nødder/mandler, sukker og æggehvider æltes godt sammen (K-spade i røremaskine eller dejkroge i håndmixer). Man kan med det samme sætte dem på bagepladen med 2 teskeer, eller man kan sætte dejen koldt i nogle timer, derefter kan man trille kugler og sætte dem på pladen. De skal bages i en forvarmet ovn ved 200 grader (alm. luft) på 2. nederste rille i 10-15 min. De skal være fint lysebrune.

Nougat er blevet smurt på bunden

Når de er helt afkølet, smøres de med lidt nougat under bunden, hvorefter de sættes til afkøling igen.
De færdige kager

Chokoladen smeltes, og bunden af kagerne dyppes i chokoladen, og de afkøles igen, inden de kommes i en dåse. Opbevares køligt. Er fryseegnede.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar