torsdag den 20. december 2012

Vanillekranse

Vanillekranse er en julesmåkage, som jeg ofte springer over, da det har været for besværligt at lave dem. Jeg fik for et par år siden en Westmark kødhakker (sådan en med håndsving), med det ene formål at bruge den til fremstillingen af vanillekranse, men selv den var enorm besværlig at bruge (efter min mening), så derfor droppede jeg det, indtil i år, hvor jeg jo har min skønne Kenwood til at gøre det hårde arbejde. Jeg har dog ikke købt en kageplade til den, da jeg fandt ud af, at den jeg havde købt til Westmark'en passede perfekt i Kenwood'en. I år har jeg så fået lavet vanillekranse, oven i købet 2 gange, da første portion forsvandt i løbet af 4 dage (de må åbenbart smage godt;-)), og her kommer opskriften:


Vanillekranse

750 g mel (el. 550 g mel og 200g mandelmel)
525 g smør
375 g sukker
6-9 tsk vanillesukker el. 3 stænger
3 æg
1 tsk bagepulver (kan udelades, så man bedre kan se takkerne)

Det hele æltes sammen (brug K-spaden i røremaskinen), og skal hvile koldt i min 2 timer i køleskabet, inden det kommer i kødhakkeren.

Bages ved 200 grader (alm. luft) i 8-10 min.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar