torsdag den 13. december 2012

Pebernødder

Pebernøddedejen blev også lavet i god tid, da jeg både skulle lave til os selv, og også have noget med til julehygge i Isabellas klasse i går. Dejen til os selv havde jeg frosset ned i ruller, og den til skolen, var bare frosset ned i en klump, og så lagt i køleskabet dagen før den skulle bruges. I lørdags fik vi lavet pebernødder herhjemme. Jeg er så heldig, at min store pige også er rigtig glád for at bage (den bette er mere interesseret i at spise det indtil videre), så hun sad og skar rullerne i små skiver, som jeg så lagde på bageplade med min venstre hånd.


Min opskrift på pebernødder stammer fra en tidligere arbejdskollega, der hedder Kirsten, deraf navnet;-)



Kirstens pebernødder

500 g smør/margerine
500 g sukker
4 spsk sirup
3-4 tsk kardemomme
4 tsk kanel
4 tsk natron
2 æg
850-900 g mel

Alle ingredienserne blandes og æltes godt sammen, jo blødere smørret/margerinen er, jo nemmere er det.
Rulles til pølser og skæres i stykker, der lægges på bagepladen. Bages ved 180 grader i ca 6 min.

Dejen er fryseegnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar