søndag den 28. april 2013

MFF - Michele Fosters Fondant

Jeg har fundet en ny opskrift på hjemmelavet fondant, som jeg er rigtig glad for. Den er forholdsvis nem at lave, men kræver en god køkkenmaskine, da den skal æltes sammen i sådan en.

MFF
½ cup (125 ml) fløde
3 spsk gelatinpulver
1 cup (250 ml) glukosesirup
3 spsk smør
3 spsk glycerin
2 tsk klar vanille
en smule salt
ca. 3½ lbs (1575 g) flormelis

Fløde og gelatin røres sammen i en skål, der kan tåle at komme i microovn. Lad det "vokse" - det tager under 5 min. Skal i microovn ved max watt i 1 min. Rør rundt. Hvis det ikke er flydende, skal det ind igen i intervaller af 15 sek indtil det er flydende, rør efter hver opvarmning. Tilsæt de øvrige ingredienser og rør rundt. I microovn i 2 min på max watt. Smørret skal være næsten smeltet efter de 2 min. Rør godt rundt til smørret er smeltet og sæt det til side, til det er lunkent.

Hæld 900 g flormelis i en stor skål (til røremaskine). Si den lunkne væske i, og rør rundt med håndkraft først, derefter med røremaskinen (brug dejkrogen), tilsæt et par kopper flormelis ad gangen. TIP: For at undgå flormelis i hele køkkenet, så læg et opvredet viskestykke hen over skålen. Bliv ved med at tilsætte flormelis til fondanten former en blød bold på dejkrogen. Den skal ikke glide ned af dejkrogen og der vil være flormelis i bunden af skålen.

Imens maskinen ælter gør du et område klar til håndæltning, samt gøre noget husholdningsfilm smurt med olie klar til at pakke fondanten ind i.  Når fondanten er klar, tager du den ud af skålen og ælter flormelis i, indtil den er glat og smidig. Den vil stadig være en anelse blød. Pak den ind i filmen (2 lag) og put den i en lufttæt beholder eller ziplockpose. Skal ligge i min. 6 timer.


Jeg synes fondanten er rigtig god at arbejde med, den kan rulles tyndt ud, og er ikke "levende" som den opskrift på MMF, jeg før har brugt. Denne portion har jeg indtil videre brugt til 2 runde kager på 28 cm, samt en kage der var 25 x 38 cm, (alle 3 kager var ca. 8 cm høje). Jeg lavde også pynt til alle 3 kager, og har stadig fondant tilovers. Jeg har regnet ud, at denne portion koster lige under 75,- og jeg fik omkring 1,8 kg fondant ud af den.

1 kommentar:

  1. Hej Heidi,
    Jeg arbejder som caster og er netop igang med at finde deltagere til et helt nyt og hyggeligt madprogram til TV2.
    Måske kunne det være noget for dig..?
    Jeg vil meget gerne fortælle dig meget mere om programmet.
    Hvis du er interesseret i at høre mere om det, kan du fange mig på mmd@mastifftv.dk.
    Jeg håber at høre fra dig.
    De bedste hilsner
    Mette, Caster

    SvarSlet