tirsdag den 24. april 2012

Fødselsdag

Så har jeg haft fødselsdag, og det krævede selvfølgelig en del kager. Jeg havde 2 med på arbejde, og det var disse 2:
Denne kage var en champagnekage (se opskrift længere nede), med et lag tobleronecreme og et lag jordbærmousse, smurt op med ultimate chocolate frosting, overtrukket med hvid købefondant, pyntet med roser (også lavet af købefondant) og marcipanblade.
Dette var kagemagasinets chokoladekage, med et lag appelsinmousse og et lag chokoladeappelsinkrokant-creme (chokoladen er den fra Marabou), også smurt op med UCF, og så overtrukket med hjemmelavet kakaofondant. Igen havde jeg problemer med denne slags fondant, den var rigtigt tør og ikke til at arbejde med, men så tog jeg en håndfuld marcipan og æltede i, og så gik det lidt nemmere, men var dog stadig langt fra den smidighed som købefondant har. Calla'erne og de hvide blomster er lavet med købefondant, og stænglerne af marcipan.

Kagerne blev virkelig beundret af alle, og jeg fik rigtigt meget ros for dem + en masse lykønskninger :-).

Opskrift på champagnekage:

280 g mel
2 tsk bagepulver
½ tsk salt
2 æggeblommer
150 g blødt smør
200 g sukker
2 dl champagne (har prøvet med både Asti og Verdi, begge er gode)
100 g sukker til marengs
2 æggehvider

Sigt mel, bagepulver og salt sammen.

Pisk smør og sukker luftigt og tilsæt æggeblommerne en ad gangen. Rør melblandingen og champagne i, lidt ad gangen, til en glat masse.

Marengs: Pisk æggehviderne stive. Tilsæt sukkeret lidt efter lidt, mens der piskes til marengsen bliver hvid og sej.

Vend forsigtigt marengsen i kagemassen og fordel den i 2 smurte og melede forme på 22 cm.

Bagetid: Ca. 25-30 min. ved 180 grader (varmluft 160 grader).

Lad bundene køle af i formene i 10 min. inden de vendes ud på en bagerist til afkøling.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar