tirsdag den 24. april 2012

Mere fødselsdag

Søndag fik jeg besøg af min søster og hendes familie, så det skulle der naturligvis også laves en kage til. Jeg valgte en red velvet, for den havde jeg efterhånden hørt meget godt om.
Min snart 8-årige datter er vild med at hjælpe mig, så hun fik lov til at lave pynten til denne kage. Jeg havde fået min lyst styret, med alle de kager jeg havde lavet de forrige dage. Blomsten i midten er hendes design, men helt klart et, som jeg kommer til at bruge igen.
Kagen er som allerede nævnt en Red Velvet, med 2 lag cream cheese frosting og også smurt op med det. Opskriften på kagen fandt jeg på Martha Stewarts hjemmeside, og den kommer her:

Red Velvet:

2½ cup (625 ml) mel
1 tsk salt
1/4 cup (60 ml) kakaopulver
1½ cup (375 ml) sukker
1½ cup (375 ml) rapsolie
2 store æg
1/4 cup (60 ml) rød frugtfarve
1 tsk vanille ekstrakt
1 cup (250 ml) sødmælk
1½ tsk natron
2 tsk hvid eddike

Tænd ovnen på 180 grader. Beklæd 1 eller 2 springforme med bagepapir i bunden og smør den/dem rundt i kanten, hæld lidt mel på og fordel det rundt på kanten, og bank det overskydende af.

Hæld mel, salt og kakaopulver i en skål og rør det godt rundt.

I en anden skål, eller i en røremaskine, blandes rapsolie og sukker og røres godt sammen. Tilsæt æggene et ad gangen, pisk godt efter hvert af dem. Tilsæt frugtfarve og vanille, og pisk det hele godt sammen. Rør melblandingen i skiftevis sammen med sødmælken, pisk det hele godt sammen.

I en lille kop røres natron og hvid eddike godt sammen, hvorefter det tilsættes til kageblandingen, og der røres i 10 sekunder. Hældes i formen og bages i 30-35 min (hvis 2 forme) og ca. 1 time, hvis kun 1 form. Afkøles i formen i 5 min. inden den vendes ud på en bagerist og afkøles helt.

Tip: Jeg brugte pastafarve i stedet for frugtfarve, men kom kun ½ tsk i, og det var for lidt, næste gang prøver jeg med 1 tsk, og så bliver opskriften redigeret, hvis det giver en god rød farve.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar